Bonton

Uvod u aristokratiju

10 zapovesti Neofita.

PRVI DEO

Ko su to neofiti? U srpskom jeziku jednostavno nemamo adekvatan prevod za to. Verovatno i zbog naše istorije, što daleke što vrlo nedavne. Bukvalan prevod ali sa sasvim pogrešnom konotacijom bi bio – skorojević. Ali skorojević ima vrlo pežorativno i nipodaštavajuće značenje. Neofit bi u stvari bio neko ko želi da se ponašanjem i prihvatanjem ljudi oko sebe utopi u aristokratsku kastu: po ponašanju, manirima, life style-u, bogatstvu i istoriji. Ponašanje i maniri se mogu naučiti i to je čak preporučljivo za svakog poslovnog i kulturnog čoveka. Bogatstvo…hm, pa to u našoj zemlji nije baš lako ostvarivo, ali u nekim drugim zemljama aristorkatija je davno prevaziđena po pitanju bogatstvo od baš velikog broja neofita.

To deluje na prvi pogled gotovo nemoguće “izfalsifikovati”. Kako jedan pošteni neofit da se ugura u aristokratiju a da ga običan narod vrlo brzo ne provali i ne prozove skorojevićem, a pripadnici aristokratije da ga ne prozovu…”luk mu viri iz…”

Kopiranje aristokratskog načina života i aristokratskog ponašanja nije ni podržavana ni dobrodošla od samih tih istih aristokrata. Na neki način to je nepošteno ako uporedimo sa nekim drugim oblastima. Na primer: monaštvo i asketizam kao norma ponašanja – imitiranje i ponavljanje duhovnog puta i ponašanja svetaca i isposnika se i te kako podstiče od tih istih isposnika i zagovornika takvog načina morala i ponašanja. Mladim piscima, umetnicima, novinarima se ite kako preporučuje da kopiraju rad, manire, način rada i pisanja svojih umetničkih učitelja i uzora. Malom detetu se kopiranje moralnih nazora i osobina svojih roditelja gotovo smatra prirodnom normom…E, aristokratija Vas neće podržati da postanete jedan od njih, već će gledati da Vas đonom još više nabiju u blato, da im se divite a budete obični mali miševi ili u najboljem slučaju skorojevići.

E ima i njima leka! Sada vam otkrivamo sveti gral svakog novokomponovanog bogataša koji pored novca ima nešto i u duši i mozgu, te želi da se da se otrgne od konotacije “virenja luka iz…”.

Zapovest broj 1
Skupljati stare dragocenosti
Stare dragocenosti su na neki način sinonim za vekovima akumulirano i skupljano bogatstvo.

Kada posedujete stare dragocenosti Vi tada pred ljudima ni ne morate svakodnevno dokazivati materijalnu superiornost. Uzmimo kao primer izrezbarene pozlaćene ramove za slike – njih namerno održavaju tako da ne budu od blještavih sjajnih očišćenih zlatnih listića već da imaju blago zagasitu boju starog zlata. U ovakvim slučajevima vrednost zlatnim ramovima ne potiče samo od zlata kao sirovine, već mu vrednost daje i sama njegova starost izrade i dugovekovno korištenje. Posedovanjem takvog luksuznog a vidljivo starog rama za sliku, Vi odajete utisak osobe koja je vekovima imala bogato poreklo i samim time ste mnogo cenjeniji nego da imate neki najnoviji ram za sliku pa makar takav sadržao duplo više blještećeg zlata. Jer, ljudi će tumačiti da ste Vi tek nedavno dobili neke velike pare a da ste ustvari generacijama unazad bili skromnih primanja, tako da će podsvesno smatrati da i pored skupih stvari koje Vas okružuju, Vi ustvari nemate pravo bogatstvo i verovatno ste pod pozajmicom ili ste samo kratkoročno došli do nekih trenutnih velikih para.

E sad, Zapovest broj 1 se može i dekadentno dovesti do apsurda i kiča. Pogledajte na Internetu samo stan u kome živi Anne Dello Russo, koja svojom strašću prema naglašenom zlatu i sloganom “dobar ukus – to je čista fikcija, ja sam za prekomernost” – daje groteskni antiprimer težnji ka aristokratskom ukusu po Zapovesti broj 1.

Sunday morning 6.30am 🧘‍♀️

A post shared by Anna Dello Russo (@anna_dello_russo) on

 

Nastavak sledi…

 

Photo: POND5 /Janos Gaspar

Srodni članci

Bonton

Uvod u aristokratiju II

10 zapovesti Neofita. DRUGI DEO U prethodnom članku "Uvod u aristokratiju" smo saznali ko su to neofiti i zašto aristokrate ba...

Bonton

Isplati li se ulagati u raskoš?

Automobili. Danas, prilikom kupovine automobila, spremni ste da ga prodate deset godina kasnije  za upola cene manje. A kako Vam zvuč...