Bonton

Poslovni način oblačenja

Korporativni dres-kod nije krivično delo. Svaka kompanija poseduje sopstveni recept za vizuelnu komunikaciju. Na primer, u kompaniji Apple ne postoji pojam kao suviše casual, dres-kod politika kompanije Google glasi: „Možeš da budeš ozbiljan i bez poslovnog odela.“ U Facebook korporaciji takođe je akcenat na intelektualnom utisku, a briga o imidžu, sudeći po odeći samog Marka Cukerberga, smatra se faktorom koji skreće pažnju sa posla. Spisak kompanija koje poslovni dres-kod smatraju zastarelim dopunićemo i firmama poput  Zappos, Electronic Arts, Twitter, LinkedIn, Quicken Loans, Aol, Genentech – kako navodi sajt  http://www.businessinsurance.org/
Međutim, to je Amerika, i to je IT branša.

Ipak, stari poslovi i dalje poštuju stare sartorijalne tradicije – to je jedan od instrumenata višeg staleža, po kom se oni koji mu pripadaju raspoznaju. Ako se u Velikoj Britaniji jednog petka pojavite u svojoj advokatskoj kancelariji u polo majici ispod sakoa – vrlo verovatno ćete dobiti otkaz. Razlog zašto? Društvena neadekvatnost ili slengom engleskog jezika – NQOCD (Not Quite Our Class, Darling).

Zvanični poslovni dres-kod možda nije deo protokola baš svake kompanije, ali pravila poslovnog oblačenja bez iznimke su regulisana na nivou svetskog poslovnog klastera.U sferi finansija, banaka, sferi izdavanja elitnih nekretnina, diplomatiji i politici postoje konzervativna pravila oblačenja, usmerena na najviše standarde samoprezentacije. U kancelarije tih kompanija ulazak mode , koja po rečima Ane Vintur „tera ljude na nervozu“ , i seks koji , kako je poznato- „prekrasno prodaje“ je zabranjen.

 

Razmotrićemo najčešće greške:

Muškarci:

Dole sa sakoom! Skidanje sakoa ne dopušta se nikada i nigde sem u privatnosti svog doma i to uz spuštene roletne. Kada je u kompletu sa odelom, košulja ima ulogu nečega poput donjeg veša a ne samostalnog odevnog komada. Donjim vešom takođe se smatraju i tregeri, koje je takođe neprikladno pokazivati u javnosti.

Braon boja. U city-ju za ovu boju nema mesta. Nema mesta ni braon obući, ni tvidu, ni kravatama iz trikotaže, ni kožnim jaknama, niti aktn tašnama sa detaljima od plute. Ove stvari treba zauvek da ostanu u kutiji sa stvarima koje nosite van grada, na selu. U kancelariji važe sledeća pravila: obuća je crna, odelo sivo ili tamno plavo – idite uvek ka tamnijim nijansama, košulja treba da bude bela, a kravata od svile. Crno odelo se čini kao sigurna teritorija, ali ipak u današnjim poslovnim krugovima, crno odelo je asocijacija na uniformu pripadnika obezbeđenja.

Moderne cipele. Kako smo već gore rekli, dolaze u obzir samo crne cipele i samo oksfordice. Modeli sa četvrtastim špicem, sa perforacijama, sa metalnim detaljima, pertle uvezane kao riblja kost, lakirani sloj i ostale modne fantazije – van svih granica dozvoljenog su.

Pantalone bez kaiša. Ako pantalone imaju gajke za kaiš – onda obavezno treba da ga nosite. To je zakon i pravilo. Boja kaiša treba da se slaže sa bojom obuće. I to je zakon. Kaiš sa upadljivom kopčom je van poslovnog kodeksa. Ipak, idealno odelo je ono gde za pantalone kaiš nije predviđen. Svedeni tregeri ili ne, pak su, izbor džentlmena.

Otkriveni članci. Najbolje je nositi sokne navučene do sredine lista. Pa čak i ako je potrebno, držače, tregere, za čarape. Ovo izgleda dramatično, ali zato vas neće izdati u momentu zauzimanja poze „noga preko noge “. Inače, sokne moraju da budu iste boje kao obuća ili pantalone – to je pravilo.

Torba. Ambicije biznismena mogu da se razotkriju pri pogledu na njegovu aktn tašnu. Neki rukovodioci vole da nose malo oštećenu kožnu aktn tašnu, ali to prolazi samo ako ste na vrhuncu svoje karijere. Onaj koji se tek nalazi na početku karijere, svoju aktn tašnu treba da posmatra kao elegantan, praktičan poslovni dodatak koji je odraz profesionalne sabranosti i nepogrešivosti.

 

Dame:

Sandale. U kancelariji i na večernjim zvaničnim prijemima – one su tabu. Obuća treba da bude zatvorena napred. Čak ni savršen pedikir i najnovije Miu Miu sandale ne opravdavaju ovakav faux pas.

Parfem koji obara s nogu. Za nekoga je to način da ostavi lični pečat, a za nekoga je to ekološka katastrofa. Nije važno da li nosite niš miris Molecule ili fantastični Amouage, količina se nanosi u umerenim dozama, jedno do dva prskanja tokom jutarnjeg pripremanja za posao.

Sexual innuendo.  To je najveći problem kod kompanija gde postoji konzervativni kodeks oblačenja ili pak ga nema uopšte.  Suknja treba da bude samo par santimetara iznad kolena, što je dopušten minimum, dok je dozvoljen maksimum dužine suknje – do sredine listova. Štikle na vašim cipelama ne smeju da budu više od 7 cm, ali ni niže od 3 cm. Otvorena leđa i dubok dekolte su u kancelariji nedopustivi. Bodyconcious siluete, providni materijali i donji veš koji se vidi – znak su odsustva statusa, ukusa i nivoa.

Ženske čarape. Negde u nekoj južnoj zemlji za nenošenje grilonki ili najlonki možda bismo i našli opravdanje, međutim u malo severnijim gradovima, čak i leti, ukoliko obučete čak i najtanje najlonke, makar i one od 5 dena, vaše kolege će ceniti ovaj znak diskretnosti. Crna boja grilonki ili najlonki, smatra se uprkos modnim trendovima, tabuom zvaničnog poslovnog sveta.

Jarki karmin. Samo posle 18. U kancelariji smatraće se kao izazov i provokacija, želja da se primitivne ambicije stave pre profesionalnosti i truda. Takođe, to je i znak za odsustvo aktivnog društvenog života, gde je takav stil više relevantan.

Srodni članci

Bonton

Novogodišnji pokloni

PET ZLATNIH PRAVILA NOVOGODIŠNJEG DEKORA 1. Novo leto ne stupa na scenu do sredine decembra. Prodavnice u svakom pogledu stimuliš...

Bonton

Bonton za stolom

Da li ste znali da kada za ručkom poželite "Prijatno", Vi ste u stvari nekulturni?! Pročitajte ovaj članak i možda ćete videti gd...