Bonton

Isplati li se ulagati u raskoš?

Automobili. Danas, prilikom kupovine automobila, spremni ste da ga prodate deset godina kasnije  za upola cene manje. A kako Vam zvuči ideja da kupite auto, čija cena  ne pada već raste? Dobrodošli na tržište klasičnih automobila. Primerke sa ručnom sirenom-trubom i kerozinskim farovima ostavićemo za strastvene kolekcionare. Ali automobile iz treće četvrtine 20. veka može voziti! Efektno voziti.
Obratite pažnju na engleske Rolls-Royce i Aston Martin, francuski Citroën i Delahaye, nemački Porsche i Mercedes, italijanski Ferrari i Maserati. Šezdesetih godina prošlog veka došlo je generalno do zastoja u industrijskom dizajnu, ali nasuprot tome evropska automobilska industrija tog perioda  je bila po pitanju estetike u svemu ispred svog vremena.

Insistiranje na detaljima prilikom izrade savremenih automobila je vrlo diskutabilno u odnosu na posvećenost kvalitetu izrade kod starih klasičnih automobila. Izuzetak je jedino recimo izrada današnjih Rolls-Royce automobila. Pa ipak, čak i estetske crte nemačkog modernog Rolls-Royce Wraith-a  teško da se mogu porediti sa elegancijom svog plemenitog engleskog pretka Rolls-Royce Corniche-a.

Umetnost. Kada se na  kupovinu umetničkih predmeta gleda kao na  investiciju dajući joj prednost u odnosu na dragocene metale i nekretnine, to govori ne samo o pametnoj investiciji, već i o ubeđenju investitora. To je u neku ruku  aristokratizam  u biznisu. U svetu  likovne umetnosti postoji nekoliko imena gde kupovina njihovih dela nije trošak, nego odmereno ulaganje. Salvador Dali, Demeni Herst, Pablo Pikaso, Džoan Moro, Mark Šagal, Endi Varholl, Henri Mur – su samo primer  strateških brendova u svetu umetnosti. Uostalom, očekivano je da u su prisutni  u modernom enterijeru i da su sastavni deo minimalističkih prostora.

Nameštaj i predmeti za domaćinstvo. “Antikvarni luster” i “vintage orman” su pojmovi koji ne predstavljaju  vrednost s tačke gledišta upravljanja investicijama. Status antikviteta dobija svaka stvar koja je starija od 100 godina. Vintage je uopšten termin za predmete koji imaju više od 30 godina. Umetnički i istorijski potencijal nameštaja, posuđa i predmeta interijera parametri vremena ne uvećavaju: ipak se ceni original brenda, ruka poznatog umetnika, retko poreklo. Ali, ako treba da birate između malog, jeftinog, skladnog stola od iverice s plastičnom lampom u prodavnici Ikea i stola od rezbarenog drveta sa kovanim svećnjakom sa pijace- birajte drugu varijantu. Ako ni zbog čeg drugog, onda zbog kvaliteta materijala i nostalgičnog šarma koji se na taj način daje interijeru.

 
Ukrasi. Ako ukrasi zadovoljavaju velike zahteve kolekcionara, onda se na predmet može gledati kao na investiciju  s perspektivom da se može  prodati na aukciji ili kod antikvara. U suprotnom, može se računati samo na smanjenje cene u pola kod prodaje iz druge ruke. Važne karakteristike su i istorijska vrednost, i čiste i retke vrste minerala i nesporne estetske vrednosti predmeta. Karati ponekad nisu toliko važni, koliko je važna ruka majstora – Lalique i Fabergé su osvajali upravo svojim umetničkim umećem. Nije  šala, da  je cena za minđuše od kralja bižuterije 60-х Kenneth Jay Lane, koje su nosile Odri Hepbern, Elizabet Tejlor, DianaVreeland jednaka  ceni ručno rađenim minđušama od zlata i brilijanata malo poznatog juvelirskog brenda Insignia. Eto primera tome kako dragoceno kamenje i metali blede u senci blistavih modnih kuća.

 
Muzički instrumenti. Konzervativna investicija, i verovatno jedna od najmističnijih, pošto je reč o muzičkom instrumentu koji je savršen za igru. U strategiji investicija u strunske instrumente predložiće vam da date predmet zasluženim  muzičarima radi njegove promocije na svetskoj sceni: violina Stradivari ili Gvarneri na kojoj je svirao istaknuti majstor neizbežno će porasti u vrednosti!
U skladu sa ispitivanjem tržišta za poslednjih 300 godina vrednost strunskih instrumenata visokog kvaliteta je samo rasla, i nikada nije smanjivana, donoseći od 6% do 12 % prihoda. Tržište nije stradalo čak ni za vreme svih ratova i finansijskih kriza. Razlog se krije najpre u ljudskoj potrebi za muzikom. Pa, muzika i ne postoji ukoliko se ne izvodi i sluša.

Foto: Alamy Stock Photo

Srodni članci

Bonton

Uvod u aristokratiju

10 zapovesti Neofita. Prvi deo Ko su to neofiti? U srpskom jeziku jednostavno nemamo adekvatan prevod za to. Verovatno i zbog naše ...

Bonton

Novogodišnji pokloni

PET ZLATNIH PRAVILA NOVOGODIŠNJEG DEKORA 1. Novo leto ne stupa na scenu do sredine decembra. Prodavnice u svakom pogledu stimuliš...